Just another WordPress.com site

Glimlach tegen de eerste griep met bramenazijn

September is de ideale tijd van het jaar om de bossen in te trekken en bramen te plukken. Om op te eten of om jam van te maken. Maar je kunt met die blauwzwarte vruchten ook iets aan je gezondheid doen. Want grootmoeder maakte destijds al ‘bramenazijn’ waarvan ze een theelepel toevoegde aan een glas water, en waarmee ze koortsige gezinsleden wat afkoeling bood.
Pluk de bramen op een mooie dag, maak ze schoon, doe ze in een aarden pot en doe er natuurazijn bij. Laat drie dagen staan om het sap uit te laten trekken. Zeef het zorgvuldig en laat het een hele dag lang ‘uitdruppelen’. Kijk hoeveel vloeistof je hebt verzameld en voeg suiker toe tegen een verhouding van 500g suiker per halve liter bramenazijn. Doe dat in een grote pan en laat het 5 min zachtjes koken. Schep het schuim af dat zich dan boven op de vloeistof verzamelt en giet dat na het te hebben afkoelen, in een met een kurk afgesloten flesje. Bewaar het voor de eerste griepepidemie van de winter of voor de eerste koorts gepaard gaande verkoudheid. Het is een verfrissende en aangename ‘gezondheidsdrank’.

6 Reacties

  1. Nee nee geen azijn,
    geef ze maar mooi diep rood,
    blauw en rijp
    Ik pluk ze in mijn tuin
    aan de zijkant
    en mijn buurvrouw
    plukt ze aan de achterkant
    in mijn tuin.

    oktober 4, 2010 om 9:33 pm

    • Hahaha, ik heb witte braambessen ook, ook heel lekker
      Vind het een heerlijke vrucht

      Dank je Joke
      Patricia

      oktober 5, 2010 om 6:53 pm

  2. Dat lijkt wel een lekker drankje!

    oktober 4, 2010 om 9:53 pm

    • Is het ook, ik heb in de ijskast staan
      Dank je
      Patricia

      oktober 5, 2010 om 6:53 pm

  3. hoi hoi, ik heb het middeltje nu klaar, ben eens benieuwd…. Bedankt voor het leuke receptje, ik kijk al uit naar een volgend wat ik kan uitproberen…
    Groetjes marleen van cattery d’ambiorix

    oktober 9, 2010 om 11:48 am

    • Tof, ik ben eens benieuwd, je vroeg me de hoeveelheid, ik doe dat dus op gevoel, en meestal is het goed.
      Ik zal er in de loop van volgende week der nog één inzetten. ik doe dat regelmatig hoor, ikzelf vind het ook leuk
      Dank je en groetjes

      Patricia

      oktober 9, 2010 om 7:33 pm

Geef een reactie

