Just another WordPress.com site

Sudder een den tegen bronchitis

Bronchitis mag dan, als de Zon al kracht heeft en dagen lengen, niet de kwaal zijn waar de meeste van ons mee kampen, het is dan wel de tijd om voorzorgen te treffen voor de komende winter. Want dit is het seizoen voor de bereiding van dennesiroop. Ik pluk daarvoor 50 tot 60g dennekoppen, of als het daarvoor te laat in het jaar is 6 groene denneappels. Daar giet ik een kwart liter kokend water over en ik laat het geheel een nacht staan. De volgende ochtend breng ik dit mengsel aan de kook en laat ik het een uur zachtjes sudderen in een gesloten pan. Ik zeef het en voeg er 5 eetlepels honing aan toe. Ik doe het deksel van de pan en laat de vloeistof afkoken tot het een siroop is, die ik in een luchtdichte pot of fles bewaar.

12 Reacties

  1. Je geeft me een goeie tip!
    Dit ga ik eens proberen!
    mooie song!
    Gr.
    P-TER

    oktober 1, 2010 om 9:04 pm

  2. Graag gedaan P-ter
    En ja Tracy Chapman met Bridges vind ik één van de beste van haar, tuurlijk zijn ze allemaal wel goed, maar deze das toch dat ietje meer.

    Geniet van je weekend
    Patricia

    oktober 2, 2010 om 7:31 am

  3. Een dennetje sudderen tegen bronchitis, dat lijkt me het proberen waard.
    Groetjes !

    oktober 2, 2010 om 8:19 am

    • Zeker eens doen, en laat iets weten als je het gedaan hebt
      Dank je Fluwijn en een heel fijn weekend

      Patricia

      oktober 2, 2010 om 8:25 am

  4. Ik wist niet dat den goed is tegen bronchitis. Goeie tip!
    Mooie rustige song!
    Fijn weekend,
    grtjs

    oktober 2, 2010 om 8:39 am

    • Dank je en graag gedaan
      Heel fijn weekend
      Patricia
      xXx

      oktober 2, 2010 om 12:19 pm

  5. Honnepon

    Te gebruiken bij de eerste symptomen van brochitus? En hoe ligt de dosering dan per dag ?
    Heb zelf 1 x per zoveel jaar er behoorlijk last van (2 jaar geleden gewoon 7 weken ziek geweest) .
    Wie weet het ik er wat aan!

    Jij ook een heel prettig weekeind !!!

    oktober 2, 2010 om 9:55 am

    • Dat weet ik nu niet juist, ik zou zeggen twee keer per dag, zoals een andere medicatie.
      Een opzoeken se, das goed gezien
      Fijn weekend
      Groetjes
      xXx

      oktober 2, 2010 om 12:21 pm

  6. Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik nooit zulke hulpmiddeltjes zelf maak. Niet dat ik niet geloof in de werking ervan, maar ik voel me steeds zekerder bij iets uit de apotheek …

    Fijn weekend !!

    oktober 2, 2010 om 12:01 pm

    • Mamapippa, ja ieder zijn ding en algoed is dat zo hihihi
      Het zou maar saai zijn dat iedereen hetzelfde doet
      Heel mooi weekend
      xXx

      oktober 2, 2010 om 12:22 pm

  7. Je advies komt voor mij net te laat. Ik zit nu met een longontsteking. Maar voor volgend jaar zal ik aan je goede tip denken.

    oktober 4, 2010 om 1:57 pm

  8. Oei, das erger, veel beterschap wens ik je

    Hele fijne avond
    xXx

    oktober 4, 2010 om 2:25 pm

Geef een reactie

